Sök:

Populärkultur i svenskundervisningen

En kvalitativ studie av textval i svenskundervisningen i grundskolans senare år


Intentionen i uppsatsen är att ge en bild av vilka texter lärare väljer att låta eleverna läsa i skolan och varför man väljer just dessa texter. Jag ställer mig frågan om det fortfarande finns värderingar om högt och lågt i textvalet i skolan och hur man förhåller sig till detta. Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med fyra lärare, två gruppintervjuer med elever samt litteraturstudier. Undersökningen visar att populärkultur används flitigt inom svenskundervisningen men att man kan se en tendens att den till större delen används som lockbete. Lärare har ofta en ambition att leda eleven vidare till godare slags texter. Det visar sig också att särskilt elever gör en åtskillnad mellan vad de läser i skolan och vad de läser hemma. Slutsatsen i uppsatsen är bland annat att den nya kursplanen som introduceras 2011 ger nya möjligheter för läraren och gör att denne bör vidga sin kunskap om texter som ungdomar läser. Utifrån resultatet från intervjuerna föreslår jag att lärare borde fortbildas i att arbeta med texter ur ungdomarnas kultur. Detta för att man ska kunna finna ett värde också i populärkulturen i sig utan att enbart använda den som avstamp mot en finare slags kultur.

Författare

Elin Unnermyr

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..