Sök:

Pojkar och flickors inställning till ämnet idrott och hälsa


Syftet med denna undersökning är att studera elevers inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan. Vidare vill vi undersöka om skolans undervisningsformer (sam- eller särundervisning), elevernas ålder eller kön har betydelse för deras inställning till idrott och hälsa. Centrala frågeställningar i studien är:? Hur uppfattar elever sin idrottsundervisning beroende på om de haft sam- eller särundervisning i ämnet idrott och hälsa?? Vad finns det för skillnader och/eller likheter på hur elever ser på ämnet idrott och hälsa i år 8 på grundskolan och i år 2 på gymnasiet?? Vad finns det för skillnader och/eller likheter mellan könen i hur eleverna ser på ämnet idrott och hälsa i skolan?För att undersöka elevernas inställning till idrott och hälsa har vi använt oss av en kvantitativ enkätundersökning. Enkäten delades ut på två gymnasieskolor och på två högstadieskolor till sammanlagt 224 elever. Resultaten av enkäterna sammanställde vi med hjälp av dataprogrammet SPSS.Resultatet i studien visar att de flesta elever känner sig trygga och glada när de deltar i ämnet idrott och hälsa i skolan. Den viktigaste anledningen eleverna anger till att ha idrott och hälsa är att få röra på sig. De anser att den minst viktiga anledningen är att få tävla. Vidare visar resultatet i vår studie att variabeln ålder har störst påverkan på hur eleverna känner sig i ämnet idrott och hälsa i skolan. Undersökningen pekar också på att elevers inställning till ämnet idrott och hälsa inte är beroende av vilken typ av undervisningsform de har.

Författare

Martin Mellberg Niclas Uvesten

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..