Sök:

Planering till plantering

en fallstudie om växtsäker gestaltning på Campus Ultuna


Syftet med uppsatsen är att utvärdera planteringsytorna kring Mark-Vatten-Miljöcentrum och granska dess byggprocess. Detta gör vi för att skapa en större förståelse för byggprocessen som helhet, de utmaningar som låg i att förverkliga en gestaltning av ett levande material samt för att förstå vilka problem som uppstått med växterna under processen. För att ta reda på detta intervjuade vi ett antal nyckelpersoner som varit med i projektet. Urvalet gjordes för att täcka in så många aktörer och synvinklar som möjligt. Vi gjorde även en analys av gestaltningen utifrån Robinsons teori om växtgestaltning och Sortes åtta upplevelsevärden. Vi sammanställde svaren från intervjuerna till en helhetsbild av byggprocessen, gestaltningsidén och problemen som uppstått med växterna. Av fallstudien kunde vi dra slutsatsen att byggprocessen kan se väldigt olika ut i olika projekt och att den kan variera beroende på vilka individer och företag som är inblandade. Vi konstaterade även att gestaltningsidén inte påverkades nämnvärt av de problem med växterna som uppstod, men att gestaltningen fick modifieras lite. Vi såg även att problem många gånger inte är så enkla som de kan förefalla utan att det kan ligga orsaker bakom som är svåra att se vid en första anblick. Vi diskuterade också kring vad det innebär att gestalta växtsäkert och huruvida det är något som är möjligt och eftersträvansvärt.

Författare

Karolina Andersdotter Erik Wärnberg

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..