Sök:

Planering av flerterminalsystem

Konkurrenssituationen på den svenska transportmarknaden är i dag hård. Det är därför viktigt för en ny aktör att bygga upp ett transportsystem som är bättre än sina konkurrenters. Under hösten 2005 startade OnRoad sin satsning på den svenska inrikesmarknaden. Satsningen är ett samarbete mellan tio företag inom transportbranschen och syftar i att skapa ett nätverk för inrikes lastbilstransporter.Syftet med det här arbetet var att planera linjetrafiken mellan hubbarna i detta nätverk. Nätverket består av 19 hubbar från Malmö i söder till Luleå i norr. Ett krav på linjetrafiken i nätverket var att gods skulle kunna transporteras mellan alla terminaler. Detta betydde inte att det skulle finnas direktlinjer mellan alla terminaler. Det gavs alltså möjligheter till att transportera gods via flera terminaler innan det nådde sin slutdestination.I arbetets referensram beskrevs den bakomliggande teorin som finns inom området. Denna teori låg sedan som bakgrund för vårt fortsatta arbete. Vårt arbete bestod i att skapa tidtabeller för linjetrafiken mellan terminalerna. För att kunna göra detta var vi tvungna att kartlägga alla förutsättningar som fanns för planeringen av dessa tidtabeller. Vi tog först fram de fysiska förutsättningarna som till stor del avgör vilka transporttider det finns i nätet. OnRoad bidrog med de mål, krav och den övrig information som de hade för det här projektet. Detta var bland annat tidskrav, terminalinformation och uppgifter om vilka åkerier som ansvarade för vilka linjer i nätverket.Utifrån dessa förutsättningar skapades sedan tidtabeller för linjetrafiken i nätverket. En tidtabell för varje terminal togs fram med undantag för Karlshamn som skickar sitt gods via Ljungby. Det stora problemet med att skapa dessa tabeller var att lösa de längre rutterna. De stora avstånden i Sverige ledde till långa transportider och blev därför en begränsning i transportnätverket.De resultat vi kom fram till är en blandning av flera typer av rutter. Direktlinjer har planerats in mellan de stora städerna där det är troligt att det kommer finnas stora godsflöden. Vi har även vissa rutter som körs tur och retur då avstånden mellan terminalerna gav utrymme till detta. Rutter med flera stopp har i vissa fall planerats in för att genom samlastning få upp utnyttjandegraden i lastbilarna. Gods som ska fraktas till terminaler norr om Sundsvall har vi valt att frakta via Stockholm eller via Sundsvall. Detta val är baserat delvis på rekommendation från OnRoad och delvis eftersom vi även själva tycker att det är den bästa lösningen.För att OnRoad ska kunna bli konkurrenskraftiga måste deras kunder bli nöjda och därigenom ge företaget ett bra rykte. Det är därför väldigt viktigt att transporttiderna som kunderna har blivit lovade kan hållas. I de tidtabeller som har tagits fram finns det en tidsbuffert i transportiderna för att inte transporterna ska bli försenade. Vi anser att denna buffert leder till att kunderna får sitt gods i tid om OnRoad väljer att använda sig av de rutter som har tagits fram.Det finns enligt oss flera förslag till vidarearbete utifrån detta arbete. Det vore framförallt intressant att analysera linjetrafiken i nätverket när den så småningom är i full drift.

Författare

Martin Embretsen Micael Johansson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..