Sök:

Piller och pengar - en studie om mental lojalitetsbenägenhet på en avreglerad apoteksmarknad


Ma?nga forskare konstaterar att den lojala kunden a?r den ba?sta kunden. Fo?r fo?retag idag a?r det da?rmed viktigt att identifiera vad det a?r som skapar lojalitet hos kunderna. Lojalitetsbegreppet a?r ma?ngsidigt, och sa?rskiljs ofta genom konstaterandet att det a?r en skillnad pa? att agera och ka?nna sig lojal. Den beteendema?ssiga lojaliteten kan la?ttare observeras, medan det kan vara mer komplext fo?r fo?retag att fo?rsta? hur de genom sitt erbjudande kan skapa mer ka?nsloma?ssiga band till kunden. Sex a?r efter avregleringen av dagens apoteksmarknad kan man fra?ga sig hur kunder upplever denna, numera konkurrensutsatta marknad. Denna studie syftar da?rmed till att analysera hur kunders bena?genhet till mental lojalitet gentemot enskilda apoteksfo?retag ser ut. Detta underso?ks genom en exemplifierande intervjustudie med fem individer. Den viktigaste slutsatsen som dras konstateras vara att fo?r att mental lojalitetbena?genhet ska ta sto?rre uttryck pa? dagens apoteksmarknad bo?r marknaden inneha?lla mer differentierade erbjudanden fra?n akto?rerna. 

Författare

Lina Lindvall Andrea Gyllencreutz Romander

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..