Physically based rendering - Ur en 3D-grafikers perspektiv
Det här kandidatarbetet undersöker hur Physically based rendering kan påverkar
en 3D-grafikers arbete. Målet är att skapa förståelse kring physically based
rendering och hur denna tekniken kan komma att påverkar en 3D-grafikers arbete.
För att undersöka problemområdet skapades en virtuell miljö i 3D med hjälp av
physically based rendering. Arbetsupplevelsen jämfördes senare med det tidigare
arbetssättet. Undersökningen beskriver tidigare arbetsätt och hur arbetet har
ändrats med physically based rendering. Undersökningen går även igenom
fördelar, nackdelar och konsekvenser med att arbeta med Physically based
rendering.
This bachelor thesis studies how Physically based rendering can affect a 3D
artists work. The aim is to create an understanding of Physically Based
Rendering and how this technique might affect a 3D artists work. To examine the
problem area we created a virtual environment in 3D using Physically Based
Rendering. The new workflow was then compared with the former workflow. The
study describes the former workflow and how the work has changed with
Physically Based Rendering. This thesis also covers the pros, cons and
implications of working with Physically Based Rendering.