Sök:

Pfizer Consumer Healthcare blir McNeil

Vikten av kommunikation under integrationen mellan två läkemedelsföretag


Den höga utvecklingstakten i läkemedelsbranschen har inneburit en rad fusioner och företagsuppköp med stora påfrestningar på personalen som följd. I ett sådant läge är det viktigt med en effektiv tvåvägskommunikation mellan företagsledning och personal. Syftet med denna uppsats är därför att studera hur viktig kommunikationen mellan ledning och personal har varit för integrationen mellan svenska Pfizer Consumer Healthcare och McNeil Sverige AB. Det intressanta med denna integration är att en stor organisation uppgår i en mindre, vilket sker sällan. Genom att studera detta kan förståelsen för vikten av kommunikationsprocesser breddas. Ett teoretiskt ramverk presenteras, där budskapet är att en fungerande kommunikationsstrategi är avgörande för en lyckad integration. Fyra medarbetare med olika positioner inom McNeils nordiska organisation intervjuas för ändamålet. Intervjuerna visar att avsaknaden av en tydlig kommunikationsstrategi från ledningens sida medför att den vertikala kommunikationen i organisationen upplevs ha fungerat dåligt. Detta borde enligt akademisk litteratur medföra en hög nivå av oro och ryktesspridning hos personalen ? och därmed en mer problematisk integration. Trots detta upplever personalen mycket liten oro, vilket har att göra med att den speciella typen av integration inte kräver en tydlig kommunikationsstrategi. Slutsatsen är därför att en bra tvåvägskommunikation mellan ledning och personal är viktig, men att en tydlig kommunikationsstrategi är olika viktig beroende på vilken typ av integration som ligger för handen.

Författare

Patrik Sundqvist Stefan Ekwall

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..