?Perspektiven är allmängiltiga, det här är verkligheten?
Skolan styrs idag av nationella styrdokument, de är skollag, läroplan och kursplan. Varje ämne i skolan har en egen kursplan där ämnets kärna, begrepp och perspektiv beskrivs. Fokus i studien ligger på kursplanen i hem- och konsumentkunskap och då framförallt de fyra övergripande perspektiven hälsa, resurshushållning, kultur och jämställdhet, som ska genomsyra all undervisning. Eftersom vi i framtiden skall arbeta med skolämnet hem- och konsumentkunskap valde vi att fördjupa oss inom problematiken kring perspektiven. Syftet med studien är att genom kvalitativa intervjuer i fokusgrupper ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar med de fyra övergripande perspektiven i sin undervisning. Samtliga elva lärare i vår studie var överens om att kursplanen är grundläggande för undervisningen och att det är utifrån den som de planerar sin undervisning. På de fyra skolor som deltog i studien fanns det stora skillnader i hur lärarna arbetar med de fyra övergripande perspektiven. Resultatet visar att en utav skolorna väver in alla perspektiv i varje lektion medan de andra skolorna har delat upp dem på olika tillfällen och därför inte bearbetar dem lika ingående. De fyra perspektiven tas upp i HK-globen, där poängteras att perspektiven ska genomsyra hela undervisningen, vilket även flera författare påpekar. Vår uppfattning är att det endast är en skola som arbetar med perspektiven på det viset.