Sök:

Personalens upplevelse av informationsspridning inom en organisation


Ett problem för dagens organisationer är hur information sprids och vem som tar del av denna information. Detta informationsöverflöd innebär att den information som sprids inom en organisation måste ha mening, syfte och vara av relevans för personalen och för att kunna begränsa informationsmängden måste personalens upplevelse av informationen tas i beaktande. Studien har genomförts med teorier om informationsspridning och kunskapsutbyte. Inriktningen på arbetet har varit mellan ansvarig chef och anställda inom en organisation. Den informationsspridning som sker inom den undersökta organisationen är i grupp, individuella träffar samt virtuella forum. Den relevanta information som sprids genom dessa forum ansåg de anställda kom via den horisontella informationsspridningen. En viktig del i vårt arbete som framkom var hur människor tar till sig och vill få information är viktig att ta hänsyn till när information ska spridas inom en verksamhet. De anställda tar till sig den information som de behöver, den övriga informationen som de anser är orelevant fäster de ingen större vikt vid.

Författare

Jörgen Norén Helena Sundberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..