Pedagogiska strategier i träningsskola - att stimulera språk- läs och skrivutveckling
Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka pedagogiska strategier några lärare i träningsskolan använder i språk- läs- och skrivundervisning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar:? Hur används alternativa kommunikationssätt i undervisningen?? Hur och när framträder interaktion i undervisningen?? Hur motiveras eleverna i skolarbetet kring språk- läs- och skrivundervisningen?Teori: Studiens teoretiska ramverk är hämtat från det sociokulturella perspektivet på lärande. Inom det sociokulturella perspektivet ses lärande ses som något som sker interaktivt, i samspel med andra. Metod: Studien är utformad som en fallstudie med inspiration från den etnografiska forskningstraditionen. Genom observationer och intervjuer med lärare analyseras empirin utifrån studiens frågeställningar. Resultat: Resultatet visar att då alternativa kommunikationssätt används fungerar de som redskap för att tydliggöra kommunikation och för att öka elevernas delaktighet. Interaktionen i klassrummen sker företrädelsevis på lärarnas initiativ. Interaktion i inlärningssituationer sker främst mellan lärare och elev. För att öka elevernas delaktighet i interaktionen sänker lärarna trösklarna för eleverna. Lärarnas arbetssätt beskrivs i bland som lotsning och ibland som scaffolding. Att ha god kännedom om sina elevers intressen, förmågor och personlighet framstår som avgörande för lärarna att kunna hitta rätt innehåll och arbetssätt.