Sök:

Pedagogik i praktik - att förbereda äldre multisjuka patienter inför samordnad vårdplanering

Bakgrund: Äldre multisjuka patienter har ofta återkommande vård- och omsorgsbehov ochsöker slutenvården.En viktig del i helheten är vad som händer patienten efter utskrivning frånsjukhus. Den fortsatta vård- och omsorgen planeras vid den så kallade samordnadevårdplaneringen. För att kunna deltaga aktivt vid denna planering är det av stort värde attpatient och anhörig är välinformerade.Syfte: Syftet med studien var att lyfta fram och belysa hur äldre multisjuka patienter ochderas anhöriga förbereds inför den samordnade vårdplaneringen samt hur goda lärsituationerskapas.Metod: Datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer, utgående från en ickestandardiseradansats med öppna frågor. Totalt intervjuades fem personer vid en geriatriskklinik inom specialistsjukvården. Samtliga var kvinnor och utbildade sjuksköterskor medansvar för vårdplanering.Resultat: Resultatet har systematiserats genom teman relaterade till att inventerakunskapsbehov, genom frågor från patient och anhörig och bedömning av kunskapsbehov.Tillfredsställa kunskapsbehov, utifrån kunskap och kompetens, uppdrag och rollansvarsgränser, pedagogiska ställningstagande samt patientens förutsättningar. Lärsituationer,ankomstsamtalet, vardagliga samtalet, vårdplaneringsmötet och utskrivningstillfället beskrivssom optimala tillfällen för lärande. Dagens korta vårdtider och ansvarsgränser är viktigautvecklingsområden.Slutsats: En slutsats var att förbereda någon, inför något, handlar om att möta dennes behovav att veta och förstå. Genom att möta patient och anhörigas kunskapsbehov skapas möjlighetför deras delaktighet i planeringen av den fortsatta vården. Det framkom också utvecklingsbehovav att tydliggöra ansvarsgränser och skapa bättre lärsituationer för samtal med patientoch anhörig.Nyckelord: sårbara äldre, inskrivning på sjukhus, omvårdnad, utskrivning från sjukhus

Författare

Anne-Charlotte Larsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..