Sök:

Pedagogers uppfattningar om möjligheter och hinder i förskolans samling


Avsikten med denna studie är att öka kunskapen om hur förskollärare uppfattar det pedagogiska syftet med samlingen. Vi har använt subjektskapande som analysbegrepp, vilket vi har hämtat från Elisabeth Nordin Hultmans doktorsavhandling (2004). Vi har analyserat hur pedagogerna uppfattar att barnen kan påverkas av samlingens pedagogiska utformning. Metoden vi använde i denna studie var fokusgruppsamtal. Förskollärarna diskuterade bl.a. planering och flexibilitet, antalet vuxna i samlingen, dess tidpunkt samt barns och vuxnas valmöjligheter. I diskussionen lyfter vi fram frågan om saker görs av tradition och rutin eller inte samt om pedagogerna utgår från barnens intresse och ser deras kompetens oavsett ålder. I fokusgruppsamtalet kunde förskollärarna genom sina uttalanden inspirera varandra i tankarna kring det pedagogiska syftet med samlingen. En förskollärare föreslog att de kunde ta bort samlingen och flera ansåg att de inte behövde ha den varje dag.

Författare

Anna Nord Katarina Zelizi

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Lärarhögskolan i Stockholm

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..