Pedagogers uppfattning av integreringens betydelse för
undervisningen i svenska och matematik
sett ur ett
sociokulturellt perspektiv
Syftet med vårt examensarbete var att analysera och beskriva pedagogers uppfattning om integreringens betydelse i undervisningen med focus på integrering av svenska och matematik, sett ur ett sociokulturellt perspektiv. För att didaktiskt kunna integrera svenska och matematik bör man ha kännedom om vilka inlärningsteorier som finns och hur de didaktiskt speglar undervisningen. Under våra fem verksamhetsförlagda utbildningsveckor genomförde vi observationer av två pedagoger och en specialpedagog. Under observationen ingick vi i den dagliga undervisningen samt planerade och genomförde lektioner utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Vi observerade hur och om pedagogerna och specialpedagogen integrerade ämnena svenska och matematik i undervisningen. Utöver våra observationer utfördes även intervjuer med dessa. Vi valde även att intervjua sex olika pedagoger på tre olika skolor och ytterligare en specialpedagog. Resultatet visade bl a att pedagogerna ofta ser svenska och matematik som två skilda ämnen men vid vidare diskussion med pedagogerna framkom det att man omedvetet integrerade ämnena.