Sök:

Pedagogers syn på vilket stöd som ges till barn med DAMP i förskolan


Abstract Arbetets art: C-uppsats i barndoms- och ungdomsvetenskap. Sidantal:40 Titel: Pedagogers syn på vilket stöd som ges barn med DAMP i förskolan. Författare: Malin Persson och Malin Rosquist Handledare: Ann-Sofi Råstam Datum 2005-12-15 Bakgrund: Vi har utgått från Gillbergs teori om DAMP samt Freltoftes och Juuls teorier om vilket stöd man som pedagog kan ge barn med DAMP. Debatten angående diagnostisering eller ej mellan forskarna Gillberg och Kärfve tas även upp. Syfte: Syftet med vår undersökning är att komma till insikt om det finns likheter och/eller skillnader mellan ett låginkomst område och ett höginkomstområde i Malmö gälland pedagogers syn på stöd som ges barn med DAMP i förskolan. Metod: Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer av pedagoger i förskolan för att få fram vårt resultat. Resultat: Vi har kommit fram till att pedagogernas syn på det stöd som ges barn med DAMP i förskolan inte skillde sig åt i de båda områdena. Intresset och kunskapen om diagnosen DAMP och det stöd som kunde ges på förskolan varierade mellan pedagogerna på de båda förskolorna. Diskussion: I diskussionen har vi kritiskt granskat vårt genomförande, metod samt data. Även problempreciseringen besvaras här. Nyckelord: DAMP, stöd, höginkomstområde, låginkomstområde.

Författare

Malin Persson Malin Rosquist

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..