Sök:

Pedagogers och skolledares tankar om hur man tillgodoser flerspråkiga barns behov


Syftet med vår undersökning har varit att undersöka vilken uppfattning pedagoger och ledning har om hur man bäst tillgodoser andraspråksinlärares språkliga och sociokulturella behov. Vi valde att göra halvstrukturerade intervjuer med tio personer inom en enhet och hoppades finna gemensamma nämnare i dessa intervjuer. Det enhetsområde vi fokuserade på hade valt att prioritera den språkliga utvecklingen inom svenska och de representerade modersmålen. Vi fokuserade på en enhet för att se om det fanns en ?röd tråd? som genomsyrade pedagogers och rektorers tankar i arbetet i ett flerspråkigt område. Genom att analysera vårt intervjumaterial och koppla resultat till teorier av Vygotskij och Cummins, ville vi se om resultatet av intervjusvaren smälte samman med aktuell forskning i hur man bäst erbjuder andraspråksinlärning. Resultatet visade att även om skolan prioriterar språkutvecklingsarbete och har ett uttalat språkarbetet som de framhåller i sin verksamhetsplan, tillåter bland annat gruppstorlekar och tidspress inte att arbetet fullt ut kan genomföras. En annan anledning kan vara att det finns en omedvetenhet hos personalen om värdet av att låta de kulturella aspekterna genomsyra verksamheten. Denna omedvetenhet kan bottna i att man inte har knutit an till någon andraspråkteori.

Författare

Katarina Hellsén Charlotte Harrysson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..