Pedagoger, värdegrund & etnicitet - det mångkulturella Sverige
Sammandrag
I detta examensarbete har vi gjort en jämförelse mellan två skolor. Den ena är en etniskt
mångkulturell skola vilket innebär att övervägande del av eleverna har annat modersmål än
svenska. Den andra skolan har enbart elever med svenska som modersmål. Vi har fokuserat
på hur pedagoger arbetar med att främja elevernas förståelse för det mångkulturella
samhället. Vi har tagit reda på hur de använder värdegrunden utifrån ett etniskt perspektiv
framför allt i svenskämnet. Resultatet av studien visar att på den mångkulturella skolan
arbetas det dagligen med värdegrunden ur ett etniskt perspektiv medan det på den andra
skolan endast då det dyker upp problem. Båda skolorna efterlyser mer samarbete mellan
mångkulturella och svenskdominerade skolor. Alla pedagogerna, som vi har intervjuat menar
att möten är den bästa vägen till förståelse och tolerans för kulturella olikheter. Skolorna
använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Den mångkulturella skolan speglar ofta det
mångkulturella i sina högläsningsböcker. Den svenska skolan väljer däremot
högläsningsböcker som handlar om barn i största allmänhet.