Sök:

Pedagoger, värdegrund & etnicitet - det mångkulturella Sverige


Sammandrag I detta examensarbete har vi gjort en jämförelse mellan två skolor. Den ena är en etniskt mångkulturell skola vilket innebär att övervägande del av eleverna har annat modersmål än svenska. Den andra skolan har enbart elever med svenska som modersmål. Vi har fokuserat på hur pedagoger arbetar med att främja elevernas förståelse för det mångkulturella samhället. Vi har tagit reda på hur de använder värdegrunden utifrån ett etniskt perspektiv framför allt i svenskämnet. Resultatet av studien visar att på den mångkulturella skolan arbetas det dagligen med värdegrunden ur ett etniskt perspektiv medan det på den andra skolan endast då det dyker upp problem. Båda skolorna efterlyser mer samarbete mellan mångkulturella och svenskdominerade skolor. Alla pedagogerna, som vi har intervjuat menar att möten är den bästa vägen till förståelse och tolerans för kulturella olikheter. Skolorna använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Den mångkulturella skolan speglar ofta det mångkulturella i sina högläsningsböcker. Den svenska skolan väljer däremot högläsningsböcker som handlar om barn i största allmänhet.

Författare

Zara Hielscher Anette Wirsén

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..