Sök:

Pedagogens betydelse för en god lärandemiljö i förskolan


Syftet med vår studie är att ge en förståelse för vilken betydelse pedagoger har i skapandet av en god lärandemiljö. Vi vill även framhäva vad som utmärker en god lärandemiljö. Vi valde därför att göra kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger på olika förskolor för att synliggöra deras uppfattningar om ämnet. Vår förhoppning var att påvisa hur dessa pedagoger såg på sin egen betydelse kopplat mot lärandemiljön men även vad de ansåg vara en god lärandemiljö. Det som framkom var att pedagogens betydelse står i centrum för arbetet. Det handlar om pedagogens engagemang men också vilka faktorer som påverkar och verktyg som används för att skapa en god lärandemiljö i förskolan. Exempel på sådana faktorer är pedagogens erfarenhet och utbildning samt förskolans styrdokument och exempel på verktyg kan vara dokumentation, observation och reflektion. En intressant upptäckt vi gjorde var att det inte stod något i styrdokumenten om att man ska reflektera över sin egen eller arbetslagets betydelse. ?Ett centralt tema i reflektionen är utvecklandet av en strategi för att lärare skall handla mera medvetet? (Alexandersson, 1998, s. 12).

Författare

Linda Dimeus Sofia Grahn

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..