Sök:

Påverkan på elevers självförtroende och prestation av inkluderande och exkluderande stödundersvisning

En litteraturstudie om effekterna av inkluderande respektive exkluderande förhållningssätt inom matematikundervisning


Denna studie undersöker effekterna av ett inkluderande respektive exkluderande förhållningssätt inom stödundervisningen i matematik i grundskolan. Fokus ligger på effekterna på elevernas självförtroende och deras prestationer i ämnet. Syftet är således att synliggöra vad forskningen säger om vilka effekter som finns. Resultatet visar att det finns fler fördelar än nackdelar med inkludering, till exempel finns fler lärare tillgängliga att hjälpa eleverna och sociala relationer är lättare att utveckla, vilket leder till bättre självförtroende hos eleverna. Lärarens roll i ett inkluderat klassrum har inverkan på elevernas prestationer och självförtroende. Med exkluderande undervisning visade resultatet fler nackdelar än fördelar, exempelvis begränsade utvecklingsmöjligheter, stigmatisering och lägre självförtroende hos eleverna. Vidare konstaterades att det finns fler faktorer som påverkar prestationen, som kan ha med inkludering/exkludering att göra men inte nödvändigtvis behöver det, till exempel motivation. I diskussionen diskuteras de effekter som framkommit och huruvida inkludering eller exkludering ses som det främsta alternativet. Slutsatsen är att inkludering är vad som premieras i dagens samhälle och tycks ha störst antal positiva effekter på elevers självförtroende och prestationer på matematiklektionerna.

Författare

Matilda Hoff Petra Ödqvist

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematikTekniska fakulteten

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..