Pausgymnastik för ökad koncentration?
en studie i
grundsärskolans senare år
Studiens syfte var att belysa vilka effekter daglig pausgymnastik har på koncentrationsförmågan för högstadieelever i grundsärskolan. För att göra detta användes kvalitativa metoder i form av videoobservationer av en elevgrupp i grundsärskolans senare år samt intervjuer med denna elevgrupps ansvariga lärare. Utifrån de gjorda videoobservationerna kunde man konstatera att pausgymnastik antingen påverkade koncentrationsförmågan positivt eller inte påverkade den nämnvärt på ett sätt som kan delas in i fem kategorier: svag koncentration blev stark, sjunkande koncentration höjdes, sjunkande koncentration höjdes med fördröjning, ihållande god koncentration samt ihållande svag koncentration. Den intervjuade läraren såg en generell förbättring av koncentrationsförmågan hos elevgruppen, som en följd av pausgymnastiken. Både observationer och intervjuer pekar på att pausgymnastikens effekter på koncentrationen antingen var övervägande positiva eller inte gav någon nämndvärd effekt.