Sök:

Patientundervisning på vetenskaplig grund Hur evidensbaserad omvårdnad skall förmedlas till patienten


Introduktion Patientinformation/patientundervisning är viktigt för att patienten ska kunna tillgodogöra sig vården på bästa sätt. Ett evidensbaserat arbetssätt är idag en nödvändighet/viktig del av svensk sjukvård, men för att patientinformationen ska fungera optimalt är det viktigt att även sättet den förmedlas på vilar på enevidensbaserad grund. Syfte Syftet med föreliggande arbete var att utifrån Patricia Benners domän om sjuksköterskans undervisande och vägledande funktion, studera hur förmedling av evidensbaserad omvårdnad till patienten är beskriven i litteraturen. Metod Litteraturstudie som grundar sig på tio vetenskapliga artiklar. Alla artiklar hade som grund ett evidensbaserat omvårdnadsperspektiv, och artiklarna har analyserats då det gällde patientinformation/patientundervisning utifrån en av Benners sju domäner, den som handlade om den undervisande och vägledande funktionen. Resultat Delaktighet, leder till förståelse och är en förutsättning för att individen skall kunna ta till sig information och undervisning. Undervisningen skall vara en process. Skriftlig information bör kompletteras med muntlig. Det är av största vikt att individen själv lär sig att förstår sina egna symtom. Samordning av informationen/undervisningen måste ske tvärprofessionellt. Sjuksköterskan måste förstå vilken viktig omvårdnadsinsats han/hon gör genom att informera och undervisa på rätt sätt. Diskussion Diskussionen följer Patricia Benners domän om den undervisande och vägledande domänen, och diskuterar runt sjuksköterskans roll, då det gäller patientinformation och patientundervisning.

Författare

Anne Ragnarson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..