Patienters upplevelser av information inför en koloskopiundersökning
Patientinformation är en viktig del i sjuksköterskans dagliga arbete. Det är av betydelse att ge lämplig och förståelig information inför en undersökning, allt för att få en lugn och förberedd patient. Det är viktigt att kunna anpassa informationen till varje patients behov. Syftet var att lyfta fram patienters upplevelser av information av vårdpersonal inför en koloskopiundersökning. Frågeställningar; Hur upplever patienten informationen som ges innan en koloskopiundersökning? Vad önskar patienten att få för information innan en koloskopiundersökning? Metoden utgick ifrån analys av materialet med en fenomenografisk ansats för att ta reda på skilda upplevelser av ett fenomen. Sex semistrukturerade intervjuer genomfördes med patienter som hade genomgått en koloskopiundersökning. Resultatet visade att majoriteten av patienterna var nöjda med informationen som gavs inför en koloskopiundersökning. Några patienter hade synpunkter och önskade att få mer information om till exempel hur undersökningen gick till och vilka instrument som användes.