Sök:

Patienters erfarenheter, upplevelser och förväntningar av rond


Ett av patientens främsta behov under sjukhusvistelse är att få information angående sin hälsa och pågående vård. Informationsutbytet under en sjukhusvistelse sker till största del under en rond. Studier visar att patienter upplever bristande bemötande och information vid olika kontakter som patienten har med vården. Syftet med studien var att beskriva patienters erfarenheter, upplevelser och förväntningar av rond. Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats, datainsamling skedde med semi- strukturerade intervjuer och data analyserades med tematisk innehållsanalys. Resultatet visar att patienter upplever att ronden är vårdens vardag och svår påverka. Det visar även att ronden sker under tidspress och att patienterna inte alltid hinner ställa sina frågor eller hinner få svar. Patienterna beskriver att ett sjukdomstillstånd kan leda till känsla av sårbarhet och ronden kan då innebära en känsla av utsatthet över att inte blir sedd som den person man är. Sammanfattningsvis kan ett bra bemötande och tillfredsställd kommunikation leda till ökade möjligheter att skapa en god relation och känsla av delaktighet med vårdpersonalen. Resultatet visar att det är viktigt med ett respektfullt och värdigt bemötande och att lyssna och skapa tillfällen till samtal för att kunna få en bra relation under ronden. Vårdpersonalens förståelse om patientens upplevelser och behov bidrar därmed till att kunna bemöta patienten tillfredsställande och tillgodose patientens behov bättre.

Författare

Sandra Hermansson Ulrika Löfgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..