Patientens upplevelse av delaktighet i svensk hälso- och sjukvård - En litteraturstudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceKvalitativPatientdelaktighetPatientperspektivSverige
Patientdelaktighet i vården har visat sig resultera i förbättrade
behandlingsresultat och ökad tillfredsställelse bland patienterna. Genom att
belysa hur patienten upplever sin delaktighet i hälso- och sjukvården kan
sjuksköterskan få en fördjupad insikt i patientens livsvärld och förbättrade
möjligheter att bemöta och tillgodose hans behov. Sjuksköterskan kan, med denna
fördjupade kunskap, utgöra en resurs för patienten och bidra till att skapa
bättre förutsättningar för patientdelaktighet. Syftet med denna
litteraturstudie var att belysa patientens upplevelse av delaktighet i svensk
hälso- och sjukvård. Metoden var en litteraturstudie av åtta vetenskapliga
artiklar med en kvalitativ analysmetod. Resultatet belyser patientens livsvärld
utifrån fyra kategorier som visade sig ha betydelse för upplevelsen av
delaktighet: att ha relevant kunskap, att bli bekräftad och respekterad, att ha
en vårdande relation och att vara i centrum. Slutsatsen visar på kliniskt
verksamma sjuksköterskors behov av ökad förståelse kring fenomenet
patientdelaktighet. Detta kan nås genom till exempel utbildning, handledning
och diskussionsforum. Även nya metoder för patientutbildning behöver utvecklas
för att möta patientens nya behov och stärkta roll.