Sök:

Passivitetsrätten i skatteutredningar ur ett rättssäkerhetsperspektiv

Ett varuma?rkesskydd erha?lls genom antingen registrering eller inarbetning. Fo?r en varuma?rkesregistrering av ett ka?nnetecken kra?vs att det innehar sa?rskiljningsfo?rma?ga, antingen ursprunglig eller inarbetad. Det a?r upp till den som ha?vdar att ett ka?nnetecken a?r inarbetat att presentera bevisning som sto?d fo?r sin talan. Vid avgo?randet om sa?rskiljningsfo?rma?ga fo?religger go?rs en samlad bedo?mning av olika relevanta omsta?ndigheter. Da?ribland inra?knas marknadsandelar, fo?rsa?ljningsstatistik och i vilken utstra?ckning omsa?ttningskretsen sammankopplar ka?nnetecknet med den so?kande. Fo?r det sistna?mnda la?mpar sig marknadsunderso?kningar va?l.I Sverige finns idag ingen lagstiftning som reglerar de krav som sta?lls pa? underso?kningar fo?r att de ska kunna anva?ndas som bevismedel. Det saknas a?ven tydliga riktlinjer fra?n de myndigheter som bedo?mer dem. Praxis visar att majoriteten av de underso?kningar som a?beropats i registreringsa?renden tillma?tts ett begra?nsat bevisva?rde eller inget alls till fo?ljd av olika brister i utformning eller genomfo?rande. Fo?r att utreda problematiken kring bevismedlet anva?nds den ra?ttsdogmatiska metoden i viss kombination med litteratur fra?n andra vetenskaper med anledning av marknadsunderso?kningars samha?llsvetenskapliga ursprung.Huruvida en marknadsunderso?kning visar att ett ka?nnetecken fungerar som ett varuma?rke grundas i en underso?kningsteknisk bedo?mning. Fo?r att den ska accepteras som bevismedel visar praxis pa? att dess syfte ska vara att dels pa?visa en ka?nnedom i omsa?ttningskretsen och dels att det finns en koppling mellan ka?nnetecknet och en na?ringsidkare. Omsa?ttningskretsen definieras olika beroende pa? vilken na?ringsidkare som ligger bakom ka?nnetecknet. Av vikt a?r dock att alla som kan ta?nkas ko?pa varan eller tja?nsten innefattas. Da?rav a?r en inramning som sannolikt accepteras av domstolen personer ur allma?nheten i a?ldrarna 15-75 a?r. Urvalet ska besta? av minst 500 personer och ha en geografisk spridning o?ver landet. Den datainsamlingsmetod som a?r att fo?redra om tid och medel finns a?r strukturerade intervjuer. De fra?gor som sta?lls fa?r i regel inte leda in respondenten pa? ett visst svar eller avslo?ja att underso?kningen avser varuma?rken. O?ppna fra?gor som ger respondenten mo?jlighet att svara fritt a?r att fo?redra da? de ger mest tyngd i resultatet. Avslutningsvis ska samtligt material fo?r utformning och genomfo?rande av marknadsunderso?kningen tydligt redovisas fo?r att domstolen ska kunna go?ra en bedo?mning av den. 

Författare

Elena Ilchishina

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..