Parallell utveckling av en- och flerspelarläge i spel
En strävan efter separation
Denna uppsats behandlar frågeställningen ?Hur underlättar man en parallell utveckling av en- samt flerspelar-funktionalitet i ett spel??. Anledningen till frågeställningen är att en separation mellan de två lägena, tror vi, får en positiv inverkan på agilitet i mjukvaruutvecklingsprojekt inriktat mot spel, något som spelutvecklingsföretagen och utvecklare historiskt sett haft problem med. Samtidigt som en separation av funktionaliteten delar de olika kunskapsområden (spellogik och nätverk) så att rätt person kan arbeta med rätt sak. Målet med denna uppsats är att försöka bana väg för vidare forskning snarare än att helt lösa problemet. Problemet har studerats genom att applicera aktionsforskning vilket praktiskt har lett till en iterativ process som resulterat i en potentiell lösning vilket på veckovis basis reflekterats över samt förbättrats. I rapporten beskriver vi en lösning i form av en mjukvarudesign och regler att förhålla sig till, samt erfarenheter vi har erhållit under arbetets gång.