Sök:

Pappors nyttjande av kontaktdagen


Arbetets övergripande syfte var att undersöka hur flitigt pappor nyttjar sin kontaktdag för besök i skolan. Kontaktdagen är en besöksform där Försäkringskassan ersätter den förlorade dagsinkomsten på samma sätt som vid vård av sjukt barn. Bakgrunden beskriver hur papparollen vuxit fram ur ett historiskt samhällsperspektiv där familjepolitiken under 60 och 70-talet var avgörande för den familjepolitik och föräldraförsäkring vi har idag. Efter detta visas vad läroplanen och skollagstiftningen säger om hur skolan ska förhålla sig gentemot elevernas föräldrar. Vidare genomgås de mest etablerade kontaktformerna mellan hem och skola. Ett avsnitt definierar och beskriver begreppet kontaktdag. Slutligen redovisas den forskning och statistik som finns om nyttjande av föräldraledighet i allmänhet och de faktorer som anses påverka. Arbetet bygger på datainsamling via enkäter. Svarsfrekvensen bland papporna visade sig vara låg. De tendenser som kunde uttydas var att i princip alla svarande kände till sin möjlighet att nyttja kontaktdagen för besök i skola, men trots detta var nyttjandet lågt. De pappor som valt att besöka sina barn i skolan utan att nyttja kontaktdagen var något fler än de som nyttjade denna möjlighet.

Författare

Lena Lange

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..