Sök:

På tal om bollspel

Om elevers språk- och lärandemiljö i momentet bollspel i ämnet Idrott och hälsa


Jenny Forssberg och Hampus Nordqvist (2013) På tal om bollspel. Om elevers språk- och lärandemiljö i momentet bollspel i ämnet Idrott och hälsa. Examensarbete. Luleå, Sverige: Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Luleå Tekniska Universitet. Arbetets bakgrund behandlar bollspelets roll i ämnet Idrott och hälsa utifrån historiska och nutida perspektiv. Det framgår även hur momentet uppfattas bland eleverna, vilka kunskaper som anses viktiga, vilka verktyg lärarna kan använda sig av för att anpassa bollspelet till eleverna och vilken påverkan språkbruk har på eleverna inom ämnet samt vad det leder till. Avslutningsvis behandlar bakgrunden Engströms (2010) idrottslogiker utifrån prestation, träning och upplevelse som i uppsatsen har fungerat som teoretisk ram. Syftet med den här studien var att se om bollspel är en lärandemiljö för alla elever utifrån deras perspektiv och genom forskningsfrågor ta reda på hur genomförandet är, hur den språkliga miljön upplevs samt hur elevernas lärandemiljö ser ut i momentet. För att få svar på vårt syfte delade vi ut en kvantitativ enkät till 93 elever i årskurs åtta och nio. Frågorna utformades för att få svar på hur eleverna uppfattar lektionsgenomförandet, lärandet och den språkliga miljön vid bollspel. Resultatet visar att bollspel är en god lärandemiljö för vissa elever men inte för alla. Utifrån elevernas erfarenhet av bollspel skiljer sig resultaten på uppfattningen av deltagande, språkbruk och lärande. Utifrån forskningsfrågorna har vi diskuterat och analyserat resultaten. Studien visar att det kan krävas ändringar i upplägget i momentet för att ge fler elever möjligheten till att lära sig samt att eleverna lär sig vid olika moment utifrån deras erfarenheter. Instruktioner och övningar är främmande för vissa och självklara för andra. De bollspelande eleverna tar med sig positivt och negativt språkbruk till ämnet. Uppsatsen har visat att det förekommer skillnader mellan bollspelsidrottare och icke bollspelsidrottare och det har även visat sig att momentet bollspel inom Idrott och hälsa inte är en lärandemiljö för alla.

Författare

Jenny Forssberg Hampus Nordqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Insitutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..