Sök:

På distans

en Distans Utbildnings Modell


Behovet av utbildning växer för det vi sammantaget kallar ?informationssamhället? och dess nya ekonomiska strukturer. För att klara av en väntad massutbildning, där allt fler skall utbildas inom oförändrade eller krympande ekonomiska ramar, har distansutbildningens olika former lyfts fram som en möjlighet. Genom en ökad satsning på distansutbildning så kommer också de problem som finns inom området att aktualiseras och ges ökade resurser för att hanteras på ett adekvat sätt. Avsikten med denna uppsats är att studera problemet som finns med genomströmningen vid distanskurser och att hitta faktorer som kan motverka detta problem. Vi har gjort en fallstudie vid Luleå Tekniska Universitet, där vi undersökt hur olika distanskurser hanteras i avsikt att hitta ett mönster för hur en framgångsrik distansutbildning kan vara uppbyggd. Mönstret ville vi hitta genom att jämföra vårt fall med en utifrån existerande teori i förväg skapad modell av distansutbildning. Resultatet visar att om man har denna i förväg skapade modell som stöd vid skapandet av distanskurser så finns det förutsättningar för att nå ett bra resultat vad det gäller genomströmningen.

Författare

Andreas Andersson Peter Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..