Sök:

På distans II

en undersökning av nätbaserad distansutbildning


Behovet av utbildning växer för det vi sammantaget kallar ?informationssamhället? och dess nya ekonomiska strukturer. För att klara av en väntad massutbildning, där allt fler skall utbildas inom oförändrade eller krympande ekonomiska ramar, har distansutbildningens olika former lyfts fram som en möjlighet. Genom en ökad satsning på distansutbildning så kommer också de problem som finns inom området att aktualiseras och ges ökade resurser för att hanteras på ett adekvat sätt. Avsikten med denna uppsats är att studera problemet som finns med avhopp från distanskurser. En fallstudie har gjorts vid Luleå tekniska universitet, där det undersökts varför studenter hoppar av från distanskurser samt undersökts metoder för att motverka avhopp. Resultatet visar att avhoppsorsakerna till stor del är och har varit kända en längre tid och att metoder för att motverka enskilda avhoppsorsaker existerar men att ett helhetsgrepp över både organisation och den specifika distanskursen behövs för att ha goda förutsättningar att motverka avhopp från distanskurser.

Författare

Peter Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..