Sök:

PÅ VEMS VILLKOR? Inkludering av elever med AST i grundskolan


Denna undersökning handlar om inkludering av elever med AST i grundskolan. Syftet med studienär att jämföra den beskrivning som Autism- och Aspergerförbundet och Skolinspektionen ger avbegreppet inkludering, vad de anser behövas för att elever med AST ska kunna inkluderas igrundskolan samt hur de skildrar att denna grupp har det i grundskolan idag. Utifrån detta syfte hartre forskningsfrågor formats.Detta är en kvalitativ undersökning som utgått från ett induktivt förhållningssätt. Det är i förstahand en litteraturstudie, som studerat och jämfört dokument från Autism- och Aspergerförbundetrespektive Skolinspektionen. Även två intervjuer med företrädare för ovan nämnda parter gjordes.Analysen genomfördes under inflytande av idé- och ideologianalys.Studien visar att Autism- och Aspergerförbundet respektive Skolinspektionen definierar begreppetinkludering på skilda sätt, där de förra anser att individen bör få utrymme att bestämma över sinegen situation medan de senare anser att samma inkluderande ideal bör omfatta alla. Gällande synenpå vad som krävs för att elever med AST ska kunna inkluderas i grundskolan är samstämmighetendock hög, nämligen specifik kunskap, individuella anpassningar, strukturerad miljö utefter de behovsom finns, inkluderande attityder samt att resursfrågan inte får påverka det stöd som tilldelas eleven.Även gällande hur situationen ser ut för elever med AST i grundskolan idag framkommer storöverensstämmelse mellan parternas syn, där de bägge i mycket beskriver en motsatt bild mot vad deanser vara önskvärd.

Författare

Johan Paakki

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..