Sök:

PRIV - en möjlig studieväg för motiverade elever


Gustafsson, Carina. (2005). PRIV ? en möjlig studieväg för motiverade elever. (Program aiming individual choice ? a manageable way of learning for motivated pupils). Skolutveckling och ledarskap, Lärarutbildningen 60 poäng, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med detta examensarbete är att undersöka om det är möjligt för elever med studiemisslyckanden i grundskolans kärnämnen att genomföra en gymnasial omvårdnadsutbildning med godkända betyg som resultat. Intervjuer med fem före detta elever från Omvårdnadsprogrammets PRIV-klass genomförs och kompletteras med intervjuer av fyra lärare vilka ansvarar för undervisning i den aktuella klassen. Resultatet visar att eleverna inte alltid är medvetna om vilka undervisningsinsatser som är speciellt anpassade för deras behov. Dessutom visar resultatet att de aktuella lärarna lyckas arbeta med elevgruppen utan specialpedagog i arbetslaget under en stor del av utbildningstiden. Studieresultaten visar att studiemotivation underlättar för eleverna i den undersökta PRIV-klassen att klara sin utbildning väl, med hjälp av genomtänkta lärarinsatser. De intervjuade eleverna är sysselsatta inom vårdyrken sex månader efter avslutad utbildning. Nyckelord: anpassad undervisning, godkänt betyg, motivation, PRIV, sysselsättning CarinaGustafsson Allansro Österleden 1301-45 270 21 Glemmingebro Handledare: Elna Johansson Examinator: Lotta Anderson

Författare

Carina Gustafsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..