Sök:

Oriflame och IKEA i Ryssland

Externa händelser och dess påverkan på strategier

På senare år har utländska direktinvesteringar ökat markant i Ryssland. Intresset för landet är stort hos flera svenska detaljhandelsföretag. Marknaden är dock dynamisk och karaktäriseras av många oväntade externa händelser. Hur anpassar då etablerade företag sina strategier efter händelser i den dynamiska miljön? Eller är dessa något som inte påverkar etablerade svenska detaljhandelsföretag? Denna uppsats syftar till att studera hur två svenska detaljhandelsföretag, Oriflame och IKEA, påverkas av händelser i den externa miljön. Vi har valt att utgå från två händelser som förväntas ha påverkat detaljhandelsföretag och deras strategier i Ryssland. Dessa händelser är när Putin kom till makten och hans efterföljande politik samt Yukosaffären. För att studera detta har vi modifierat Rajagopalan & Spreitzers modell till att behandla externa händelsers påverkan på strategier. Mer specifikt har vi studerat om dessa händelser har påverkat företagen så mycket att det lett till ett ledningsbeslut för att ändra strategin eller om händelserna direkt har lett till en förändring av strategi. Resultatet visar att händelser i den externa miljön inte påverkar vare sig Oriflame eller IKEA i så stor utsträckning att det krävs ett ledningsbeslut för att förändra strategin. Detta var ett oväntat resultat. De strategiförändringar vi har kunnat påvisa har istället skett utan att ett ledningsbeslut fattats och direkt på grund av den externa händelsen.

Författare

Therése Arrenfeldt Fredrik Lundström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..