Sök:

Organisering av fuzzy front end

en fallstudie på Arjo
Hospital Equipment AB


Innovationer är grunden för hållbar tillväxt och i en ökande konkurrens är det alltmer viktigt för företag att skapa innovativa produkter. Innovationsprocessen definieras som den organisatoriska processen som omvandlar en idé till en innovation. Startpunkten för innovationsprocessen kan betecknas med termen fuzzy front end och på grund av att fuzzy front end är början på innovationsprocessen är fasen avgörande för innovationernas inriktning. Fuzzy front end definieras som idégenerering, produktdefinition och projektutvärdering. Syftet med denna uppsats är att undersöka och ge rekommendationer till hur en effektiv fuzzy front end kan organiseras. Undersökningen genomfördes på ett medicintekniskt företag i form av en fallstudie bestående av en teoretisk och en empirisk studie. I den empiriska studien genomfördes nio stycken intervjuer på fallföretaget. Den teoretiska referensramen och den insamlade empirin behandlar vilka de viktiga aktiviteterna är inom fuzzy front end och de centrala faktorerna ledarskap, spridningen av kunskap och företagskultur. De viktigaste aktiviteterna som identifierades inom fuzzy front end är en experimenterande idégenerering, effektiv utveckling av idéer till koncept, skapa stöd för koncepten, val av fördelaktiga koncept samt att sprida idéer och kunskap. Efter att identifierat vilka aktiviteter som bör genomföras är nästa fråga hur företag kan skapa en miljö som möjliggör dessa aktiviteter. Studien visade att kritiska faktorer för fuzzy front end är att erbjuda de anställda tillräckligt med resurser samt att arbeta med företagets intranät, ledarskap och företagskultur. Att erbjuda tillräckliga resurser innebär att de anställda får tillräckligt med tid och pengar för innovationsarbete samt att det finns fysiska mötesplatser och brainstormningsmöten. Att utveckla intranätet till ett informationsdelningssystem är viktigt för att skapa ett forum till att skapa, utveckla, välja och sprida idéer och kunskap. Ett effektivt ledarskap innebär att ledningen måste visa att de i praktiken stödjer och uppmuntrar innovationsarbete. Det innebär till exempel att ledningen måste förmedla klara strategier och mål. Ett annat exempel är att ledningen bör skapa en acceptans för informella relationer och processer hos de anställda. Att skapa en innovativ företagskultur är kanske den viktigaste faktorn av alla eftersom det är kulturen som slutligen avgör vad som i praktiken genomförs. För att skapa en innovativ företagskultur är det bland annat viktigt att tillåta personalen att göra misstag, skapa en öppen kommunikation och skapa engagemang till kontinuerligt innovationsarbete.

Författare

Sara Isaksson Stålnacke

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..