Sök:

Organisering av controllerfunktionen, en studie av tre företag i klädbranschen


Förr hade controllern en mer analytisk och sammanställande roll, men detta har kommit att förändras genom åren. Decentralisering och bolagisering av företag har blivit allt vanligare, mycket på grund av förändrade marknadsförhållanden. Genom mindre enheter blir det lättare att överblicka företagets alla delar och därmed lättare att styra, eftersom beslut kan fattas närmare marknaden. Här fyller controllern en viktig roll då dennes uppgift är att hjälpa företagsledningen att styra företaget i rätt riktning genom att ta fram olika typer av beslutsunderlag, för att kunna göra det är placeringen viktig. Beroende på vem controllern rapporterar till och vilken roll controllern har så ändras styreffekterna av dennes arbete, dessutom varierar arbetsuppgifterna med placeringen. Vi tyckte därför att det kunde vara intressant att undersöka hur företag i en specifik bransch valt att placera sina controllers. Vi valde klädbranschen då controlleryrket inte har studerats så mycket där. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur olika företag i klädbranschen valt att organisera controllerfunktionen och varför de valt att göra på det sättet. Då vi har ett hermeneutiskt synsätt har vi valt att göra en kvalitativ undersökning med djupintervjuer. Studien innehåller primärdata såväl som sekundärdata och vi har en abduktiv forskningsansats. För att skapa förståelse för hur företagen valt att organisera controllerfunktionen hölls intervjuer med controllers på tre klädföretag, där de beskrev placeringen av controllers i deras organisation. Det vi kom fram till genom vår analys är att det inte finns något bästa sätt att organisera controllerfunktionen. Det är individuellt för varje företag då kringliggande omständigheter varierar, så som företagsstruktur, storlek, nytänkande och dylikt.

Författare

Sofia Backlund Caroline Hedberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..