Organisationsförändring i fastighetsbranschen
fallstudie
av ett förändringsarbete
Ett av Sveriges största fastighetsbolag genomförde under ett par år en hel del uppköp av andra bolag, samtliga med egna organisationskulturer och värderingar. För att ena fastighetsbolaget beslutade ledningen sig för att anlita ett konsultbolag för att skapa ett utbildningsprogram för medarbetarna inom organisationen. Både fastighetsbolaget och konsultbolaget ansåg det som viktigt att utbildningen genomfördes internt för att öka trovärdigheten och acceptansen hos de anställda. Det skulle vara kollegor som utbildade kollegor, utan inblandning från konsultbolaget. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur fastighetsbranschen utvecklats över tid och genom en fallstudie i det ovan nämnda fastighetsbolag visa hur ett förändringsarbete kan planeras och implementeras. Uppsatsen kommer också att beskriva hur en förändringsagent kan användas vid ett förändringsarbete. En slutsats som dras i den här uppsatsen är att företag som är i behov av förändring med fördel kan använda den programmatiska strategin och en top-down ansats, om dessa bistås med rätt verktyg och kompetens.