Sök:

Ordinlärning i tyskundervisningen utifrån olika inlärningsstilar


Vårt examensarbete syftar till att undersöka hur tyskundervisningen på grundskolan/gymnasieskolan individanpassas utifrån olika inlärningsstilar för att underlätta ordinlärningen. Vår studie grundar sig på framför allt Dunn & Dunns och Boströms forskning, vår egen inlärningsstilsanalys samt djupintervjuer med elever och lärare. Vi kan konstatera att undervisande lärare i tyska har få kunskaper vad beträffar inlärningsstilar och hur dessa kan användas i praktiken. Under genomgången utbildning för lärare förmedlas ingen kunskap om detta. Majoriteten av eleverna säger att kunskaper om de olika inlärningsstilarna faktiskt kan hjälpa dem i andra ämnen än tyskan. Vi har kommit fram till att ett varierat arbetssätt, där alla inlärningsstilar tillgodoses, är en mycket lämplig undervisningsform, eftersom de allra flesta eleverna då får sin dominerande inlärningsstil tillgodosedd i åtminstone ett moment. Vår slutsats är att kunskaper om inlärningsstilar kan hjälpa eleverna och på så sätt främja en effektivare ordinlärning.

Författare

Malin Kinberg Elisabet Ossmer

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..