Sök:

Optionsprogram till företagsledningen - Hur reagerar aktiemarknaden?


Syftet med uppsatsen är att undersöka aktiemarknadens reaktion vid tillkännagivandet av optionsprogram till företagsledningen i företag noterade på Stockholmsbörsen. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka om aktiemarknadens reaktion skiljer sig åt mellan olika tidsperioder, branscher, företag noterade på A- respektive Olistan samt mellan optionsprogram där olika typer av optioner används. I undersökningen används en eventstudie, där förväntad avkastning beräknas med hjälp av marknadsmodellen. Undersökningens event definieras som den första pressreleasen angående införandet av ett optionsprogram. En hypotes ställs upp och testas med ett signifikanstest för att undersöka om resultatet är statistiskt signifikant. Uppsatsens teoretiska referensram utgörs av effektiva marknadshypotesen, principal-agentteorin samt signalhypotesen. Undersökningen baseras på 38 pressreleaser angående optionsprogram till företagsledningen i företag noterade på Stockholmsbörsens A- eller O-lista, under tidsperioden 1996-01-01 till 2005-04-30. Vår undersökning visar att aktiemarknaden reagerar negativt vidtillkännagivande om optionsprogram till företagsledningen. Såvältidsperiod, branschtillhörighet, notering på Stockholmsbörsens A- ellerO-lista samt typ av option i optionsprogrammet har visat sig påverka aktiemarknadens reaktion.

Författare

Fredrik Axelsson Lina Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..