Sök:

Optimering av motorunderhåll RM15

Detta examensarbete har utförts på Saab Support and Services i Arboga. Syftet med examensarbetet har varit att ta fram en modell i Matlab som skall beräkna antal motorbyten, och hur många stora motortillsyner (Check 3) det kommer att bli. Detta skall utföras för att få en så kostnadseffektiv drift som möjligt fram till valt slutscenario, med 40 SK60 det vill säga 80 stycken RM15 motorer i drift. De scenarion som har påverkat projektet har varit 2014 VT, 2017 VT samt 2020 VT. Projektet har delats upp i två moment, där det ena har varit att skapa en databas i Excel för alla motorer och det andra är ett program i Matlab som skall bearbeta all data från Excel, för att på så sätt kunna få ut det mest optimala tillvägagångssättet.Det som vi har kommit fram till är att scenario 2014 VT kommer att uppnås med de aktuella motorer som finns tillgängliga idag utan att någon motor skickas iväg på Check 3. Vi har även beräknat fram att cyklerna hos alla motorer kommer att ta slut innan scenario 2017 VT (cirka månad 50-60), så motorer kommer att behövas skickas på Check 3 hur man än går till väga. Vi har beräknat fram teoretiskt att vi kommer cirka att behöva fem Check 3 för att kunna klara oss till scenario 2017 VT, samt cirka 50 Check 3 för att klara av scenario 2020 VT.Vi har under projektets gång fått tilldelat olika priser kring motorbyten och Check 3. Vi har då jämfört våra teoretiska resultat med simulerade resultat från Matlab. Det man kan se här är att det skiljer sig ganska mycket från de teoretiska värdena, kontra de simulerade värdena trots att körningarna i Matlab inte är optimala.Dock är dessa värden baserade på en total cykelsumma och inte på att man har 80 motorer i drift, med andra ord samma motor inte kan användas på flera ställen.Programmet som vi har skapat i Matlab delar nu upp motorer i höger och vänster sida av flygplanet, för att vi skall kunna se vilken motor som faller ut samt vilken sida den nya motorn kommer att monteras.Programmet som vi har skapat lagrar all data om hur många motorbyten det blir för vänster samt höger monterade motorer. Programmet räknar även hur många motorer man skickar på Check 3, programmet har även en ?fördröjning? för att kunna symbolisera att när en motor skickas på Check 3 så skall det innebära att motorn inte skall tas med i beräkningarna inom en period (1 månad). Detta förenklar spårbarheten hos varje motor och eventuella händelser.Vi har även kommit fram till att man måste med stor omtanke skicka rätt antal Check 3 vid rätt tidpunkt, samt att man måste veta vilken motor man skall byta med under ett motorbyte för att inte få brist på motorer, eller få ett alldeles för högt cykelvärde hos alla motorer när slutscenariot är nått.

Författare

Mauricio Espinosa Jonas Fredriksson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..