Sök:

Optimering av bränslemix vid avfallsvärmeverk

genom tillsats av gummidäck

BDX har en affärsidé avseende återvinning och upparbetning av avfall och restprodukter och har genom BDX Industri en 40 årig lång erfarenhet av återvinning och upparbetning av bi- och restprodukter från SSAB:s ståltillverkning i Luleå. Med denna kunskap vill BDX utveckla nya lösningar inom andra områden i avfallsbranschen. Att hitta nya sätt att återvinna och upparbeta gummidäck är en av dessa både gällande material- såsom energiåtervinning. Målet med detta projekt var att undersöka hur gummidäck kan energiåtervinnas genom förbränning inom regionen och om det är ekonomiskt möjligt att med gummidäck kunna optimera och förbättra nuvarande bränslemixar i avfallsbränslepannor.Till att börja med undersöktes avfallsmarknaden och dess uppbyggnad, vilka regler som finns att förhålla sig till vid förbränning av avfall och vilka egenskaper de aktuella bränslena har. En nulägesanalys av hur insamling och avsättning av gummidäck ser ut togs fram, även hur de avfallsanläggningar som finns i Norr- och Västerbotten drivs och vilken syn de har på däckförbränning undersöktes genom intervjuer och studiebesök. Detta följdes upp av en förbränningsteknisk analys som gjordes med index- och modellberäkningar för att utreda om däck, med eller utan andra tillsatsbränslen kan ha en positiv inverkan på förbränningen av hushålls- och verksamhetsavfall ur ett förbränningstekniskt/-kemiskt perspektiv. Ett analysverktyg utvecklades för att jämföra de olika bränslemixarna i indexberäkningen och nyckeltal togs fram för att analysera modellberäkningarna. Därefter utreddes de ekonomiska möjligheterna att använda de bränslemixar som gav goda resultat i den förbränningskemiska analysen.Den analys av indexberäkningarna som är gjord jämfört med modellberäkningarna visar att det går att analysera bränslemixar med det för ändamålet framtagna verktyget. Dock bör inte vikt läggas vid poängen för respektive mix utan verktyget bör användas för att titta på om förändringen har positiv eller negativ effekt jämfört med valt referensbränsle. Eftersom nyckeltalens poängsättning inte korresponderar helt och hållet till resultaten av modellberäkningarna kan det inte garanteras att de bästa mixarna testades i modellberäkningarna. Detta innebär att man bör hitta ett annat sätt att sortera ut de mest fördelaktiga bränslemixarna än nyckeltalsberäkningar.Att leverera färdigklippta däck till värmeverken i dagsläget i Norr- och Västerbotten finns det ingen marknad för. Det finns inga intresserade kunder och betalningsviljan är låg då det inte är ekonomiskt hållbart. BDX Företagen AB bör därmed inte gå in i denna marknad utan vänta tills en förändring av prissättningen på avfall sker och då undersöka saken återigen.Däck är ett bra tillsatsbränsle vid förbränning av avfall eftersom det minskar såväl korrosionen i rökgasen som kladdande och korrosiva smältor. Dock så innebär det höga energiinnehållet i däcken att flödet av hushålls- och verksamhetsavfall måste minskas, vilket i sin tur leder till att det idag inte är för ekonomiskt hållbart att elda däck för att minska underhållskostnaderna.

Författare

Niklas Ljungkvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..