Sök:

Optimerad signal av omgivningstemperatur på tunga fordon

SammanfattningScanias lastbilar har under de senaste åren haft en snabb utveckling när det gäller elektronik och styr - reglerteknik. En givare som inte har haft samma utveckling är yttertemperaturgivaren som introducerades i Scanias lastbilar 1987. Totalt finns det idag 10 olika ECU-system som använder sig av givarsignalen. Det har visat sig att yttertemperaturgivaren i Scanias lastbilar visar för högt värde i vissa körfall. Stora avvikelser på yttertemperaturvärdet har inte varit ovanliga när motorn har varit varm och lastbilen färdats i hastigheter under 30 km/h eller kör på tomgång, till exempel vid ett rödljus. Problemet har visat sig vara större vid lägre omgivningstemperaturer. Att mäta korrekt yttertemperatur i en lastbil är ganska besvärligt då bilen har många värmekällor som kan påverka mätresultatet. Detta har lett till att system som har ett stort beroende av god noggrannhet har fått lägga ner resurser på komplexa filtreringssystem för att kunna erhålla ett någorlunda korrekt temperaturvärde.I framtiden ställs det högre krav på givarsignalen då allt fler system kräver bättre mätnoggrannhet då optimering av reglering och annan funktionalitet hela tiden behövs för att klara skärpta emissions-, bränsleförbruknings- och komfortkrav. Syftet med denna rapport var att skapa en förståelse för hur väl dagens omgivningstemperatursignal passar dagens och framtidens behov, samt att utvärdera några olika framtagna förslag på givare och dess placering. Önskemål finns också om att hitta en placering av temperaturgivaren som kan fungera på alla hyttmodeller för att minska antalet varianter.Av alla placeringar som testades visade sig placeringen vid undre delen av backspeglarna ha en bra kombination av reaktionstid och stabilitet. Denna placering skulle medge mindre kablage än dagens placering och hålla för framtida hyttändringar, placeringen är även att rekommendera ur verkstadssynpunkt då positionen är mer lättillgänglig. Rekommendationen är att placera givaren i undre delen av backspegeln på förarsidan

Författare

Amin Hobbi

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..