Sök:

Optimera för användarmedverkan - Designlösningar med spelmekanik för interaktiva funktioner. Optimize for User Participation - Design Solutions with Game Mechanics for Interactive Functions


I denna uppsats underso?ker vi hur principer fo?r spelmekanik pa?verkar anva?ndares bena?genhet att bidra med inneha?ll pa? interaktiva webbplatser. Genom en empirisk studie av kvalitativ art ja?mfo?r vi tva? versioner av en testsajt, med spelmekanik implementerat i den ena versionen. Vi kommer fram till att spelmekanik fo?r att motivera anva?ndare att skapa inneha?ll kan designas utefter tre huvudsakliga delar; regler/struktur, ma?l och delma?l samt vinster. Regler och struktur a?r vad som a?r mo?jligt eller tilla?tet att producera samt kvalitetskrav pa? inneha?llet. Ma?l och delma?l handlar om att hitta en balansga?ng mellan la?tta och sva?ra ma?l fo?r att uppra?ttha?lla intresset fo?r det huvudsakliga ma?let; inneha?llsproduktionen. Vinster a?r vad anva?ndare kan tja?na eller vinna pa? att producera inneha?ll. Vi diskuterar a?ven hur spelmekaniken bo?r utformas i linje med webbplatsens syfte och anpassas da?refter.

Författare

Henrik Jeppsson Kristina Melchersson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..