Sök:

One Laptop per Child - En studie av ett IKT-projekt i Rwanda


BakgrundVi har undersökt projektet One Laptop per Child vilket är datorprojekt startat i USA med syfte att förse elever i utvecklingsländer med varsin dator i undervisningen. Sedan år 2000 har Rwanda påbörjat en tydlig satsning för landets utveckling. IKT har en stor roll ochgenomsyrar alla officiella dokument, från regering till läroplaner. I officiella dokument från OLPC figurerar uttrycket Learning by doing, vilket är starkt förknippat med John Dewey och hans pedagogiska tankar. Forskningen kring datorer i skolan och antalet datorer per elev är oenig, men gemensamt för den forskning vi har tagit del av är att skolor som arbetar med datorer avkrävs en tydlig struktur kring upplägget.SyfteSyftet med vår studie är att ta reda på hur elever och lärare i en klass, som ingår i projektet One Laptop per Child, i Rwandas huvudstad Kigali förhåller sig till och använder sig av datorn i undervisningen.MetodVi har genomfört en kvalitativ studie med inspiration från etnografin där vi har använt oss av observationer och intervjuer vid insamlandet av data. Före vår studie tog vi kontakt med ansvariga inom OLPC Rwanda, så kallade gatekeepers, som hjälpte oss att genomföra vår studie på plats i Kigali.ResultatLärarna använde datorn vid steg-för-steg instruktioner i helklass och när eleverna behövde hjälp. Detsamma gäller elev-lärarna men de använde också datorn vid lektionsintroduktioner. Eleverna använde datorn främst vid enskilt arbete för att skapa animationer och utbyta idéer. Datorn framställs ur lärarnas synvinkel som ett kunskapshöjande verktyg som tränar elevernaatt bland annat kommunicera och dela med sig av kunskap.

Författare

Mårten Munter Linus Ternander

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..