Sök:

Once upon a time

En studie om storytelling som marknadsföringsverktyg


Berättelser har sedan urminnes tider fängslat och fascinerat människor men idag är berättelsen inte bara ett sätt att förmedla sagor och fabler utan sker även inom företag och organisationer. Kraften i berättelser har under de senaste decennierna börjat användas inom företagsvärlden för att förmedla berättelser om företag och varumärken. Detta sätt att använda berättelser har kommit att kallas storytelling och är en populär strategi inom marknadsföring idag. Storytelling har blivit ett allt viktigare inslag i marknadsföring hos företag inom livsmedelsbranschen då konkurrensen från inhemska och utländska varumärken har ökat i samband med Sveriges inträde i EU. Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur företag använder storytelling i sin marknadsföring för att stärka sitt varumärke. Studien är också ett försök att upprätthålla ett analysverktyg utifrån de teoretiska begreppen brand identity, brand heritage och core & extended identity för att teoretisera begreppet storytelling och hur det används i marknadsföring av varumärken. Resultatet påvisar att stortyelling används i marknadsföringen för att uttrycka vilka företagen är men också berätta den historia som ligger bakom varumärket samt de värderingar och budskap som varumärket vill förmedla. Studien indikerar att det framtagna analysverktyget kan vara ett möjligt sätt att teoretisera och förklara hur företag kan arbeta med storytelling i sin marknadsföring, då den empiriska undersökningen visar att de valda teoretiska begreppen är tydliga inslag i samtliga företags arbete med storytelling.

Författare

Malin Fröberg Sofie Sundin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..