Sök:

Omvårdnadsprogrammet i relation till hemtjänstarbete


Av omvårdnadspersonalen inom äldreomsorgen saknar fyra av tio formellyrkesutbildning för sitt arbete. Eftersom hemtjänstpersonalens arbetsuppgifter innefattarsåväl hushållsarbete, att vårda svårt sjuka och döende personer, människor med olikagrad av psykisk sjukdom, missbruk som olika typer av funktionshinder, bör utbildningenmöta detta kompetensbehov. Syftet med studien är att undersöka hur vårdbiträden somhar gått omvårdnadsprogrammet upplever att den kunskap och kompetens de skaffat sigunder utbildningstiden kommer till användning i hemtjänstarbetet. Metoden som använtsär en kvalitativ intervjustudie, där 11 personer som genomgått omvårdnadsprogrammetsutbildning intervjuats. Respondenterna är fördelade på sex hemtjänstlag. Vid analysen avintervjuerna kategoriserades materialet på följande sätt: Arbetsinnehåll, Kunskapsbehov ihemtjänsten samt Tillämplighet av omvårdnadsprogrammets innehåll i hemtjänsten.Resultatet visar att de flesta av respondenterna upplevde att utbildningen var bra ochtillförde mycket som de har nytta av i sitt arbete, men den påvisar även vissa brister irelation till hemtjänstarbetet. Exempelvis upplevs kunskaperna i psykiatri sombristfälliga. Studien visar också att respondenterna är medvetna om den sociala ochexistentiella dimensionen i sitt arbete genom att de ofta i sina svar återkom tillbemötandefrågor. Flera av respondenterna som läst kursen Social omsorg framhåller denbland de kurser som de har mest nytta av i sitt dagliga arbete. Med utgångspunkt från detresultat studien visar, skulle vissa kurser behöva läggas till och då främst kurser ipsykiatri och socialpsykiatri samt att kursen social omsorg bör vara obligatorisk.

Författare

Ellinor Björn

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..