Sök:

Om inte om vore

En jämförande studie av tre ungdomsromaner av Marika Stiernstedt, Inger Brattström och Katarina von Bredow


Studien syftar till att underso?ka den fo?ra?ndring som skett i grundskolans la?roplaner mellan 1962-2011, vad ga?ller formuleringar om och kring arbetet med ma?ngkultur. Syftet har besvarats genom fra?gesta?llningarna: Vad utma?rker de enskilda la?roplanernas synsa?tt pa? ma?ngkultur? Vilka fo?ra?ndringar har skett i grundskolans la?roplaner under de senaste femtio a?ren, vad ga?ller synsa?ttet pa? ma?ngkultur? Metoden som anva?nts fo?r att komma fram till ett resultat var av kvalitativ art. En tidigare bepro?vad analysmodell har anva?nts och kategoriserat det ma?ngkulturella i la?roplanerna enligt tre niva?er. Ma?lniva?, regelniva? och verksamhetsniva?. Resultatet visade pa? en tydlig utveckling av de ma?ngkulturella formuleringarna i skolans styrdokument, men pa? en avsaknad av metoder fo?r att genomfo?ra dem. Resultatet visar att retoriken i la?roplanerna ligger i samtid med hur samha?llet har sett ut under la?roplanens formulerande. Det syns i studiens resultat en vilja att go?ra ma?ngkultur till na?got universellt accepterat. Sverige a?r en demokrati, varpa? demokratiska va?rden ma?ste va?rderas och prioriteras ho?gt. 

Författare

Åsa Thollander

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..