Sök:

Om frihet, ansvar och meningslöshet

Studentterapeuters känsloupplevelser i samtal om existentiella teman

Följande studie hade som syfte att undersöka studentterapeuters känsloupplevelser i samtal med utbildningsklienter om existentiella teman. Studien grundade sig i semistrukturerade intervjuer med sex studentterapeuter på ett psykologprogram i Sverige. Intervjuerna analyserades med hjälp av abduktiv tematisk analys. Analysen grundade sig i huvudteman upplevda affekter, terapeutens affektmedvetenhet, härbärgering av affekter, terapeutens arbete med affekter och det existentiella samtalets påverkan. Resultaten visade på att en lägre medvetenhet om affekter och existentiella funderingar försvårade härbärgeringen av och det terapeutiska arbetet med affekterna, vilket ledde till missade möjligheter i terapin. Studentterapeuternas affektmedvetenhet kunde ökas genom självreflektion och erfarenhet.  Resultatet stämmer överens med tidigare forskning som säger att noviser på området har stort fokus på sin prestation och uppmärksammar därför i lägre utsträckning affekterna i rummet.

Författare

Neda Dimova-Bränström Jonna Ekman

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..