Sök:

Olika pedagogers syn på barn i behov av särskilt stöd


SAMMANFATTNING I vårt examensarbete kommer vi att skildra olika pedagogers syn på barn i behov av särskilt stöd och deras skolgång. Syftet med detta är upptäcka och belysa skillnader och likheter mellan pedagogerna i den ?stora? skolan och pedagogerna på resursskolorna. Vårt syfte är även att ta del av olika pedagogers verklighet och därigenom skapa beredskap inför vårt kommande yrke som pedagoger. I vår undersökning intervjuade vi fyra pedagoger från den ?stora skolan? och fyra pedagoger från resursskolan. Resultatet av undersökningen har vi delat in i tre olika teman. I anslutning till varje tema har vi jämfört och kopplat till litteraturstudier. Vi har även jämfört de båda grupperna och därefter tolkat det resultat vi kommit fram till. Hur definierar pedagogerna i undersökningen barn i behov av särskilt stöd: Vår slutsats är att barn i behov av särskilt stöd är ett svårdefinierat begrepp. Genom vår undersökning har vi funnit en naturlig uppdelning av begreppet: barn i kunskapsrelaterade svårigheter och barn i socioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på skolmiljön och dess inverkan på barn i behov av särskilt stöd: Gemensamt för pedagogerna i vår undersökning är deras negativa inställning till miljön på den ?stora skolan? och dess inverkan på barn i behov av särskilt stöd. En intressant upptäckt var avsaknaden av positiva barnförebilder på resursskolorna. Vad anser pedagogerna om begreppet ?en skola för alla?: Vi upptäckte att alla pedagogerna i undersökningen hade en egen vision av en skola för alla. Dock poängterade pedagogerna att bristen på resurser var ett hinder på vägen mot skapandet av en skola för alla. Det gick även att finna spår av den ständigt pågående debatten gällande inclusion kontra exclusion av barn i behov av särskilt stöd. Nyckelord: barn, särskilt stöd, resursskola, ?stora skolan?, en skola för alla

Författare

Nina Andersson Karin Åström

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..