Sök:

Olika förutsättningar - samma möjligheter

ett
utvecklingsarbete i skolan med kompenserande läs- och
skrivhjälpmedel


Flera resultat från forskningsområdet läs- och skrivsvårigheter visar på en positiv effekt av datorbaserade kompensatoriska hjälpmedel. Föreliggande studie tar sikte på elevernas uppfattning av hjälpmedlen talsyntes och rättningsprogrammet ?Stava Rätt?. En negativ inställning från elevernas sida till utrustning och arbetssätt vore troligen förödande för metodens resultat. Denna kvalitativt inriktade undersökning i en så kallad ?liten grupp? visar att de flesta eleverna i undersökningsgruppen tycker att det är roligt och intressant att arbeta med verktygen. Vidare konstateras att de elever som brister mer i läshastighet än i läsförståelse har den största nyttan av hjälpmedlen. Dessa elever är också mest positiva till dem.

Författare

Tord Westfal

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..