Sök:

Oj! Vad har hänt?


BakgrundBakgrunden tar upp tidigare forskning och erfarenhetsbaserad kunskap om leken och miljöns betydelse i förskolan. Artikeln av Gmitrova, Podhajecka och Gmitrov (2009) tar upp rollekens betydelse för barnen och pedagogers förhållningssätt. Rönnermans teorier om utvecklingsarbete ligger till grund för undersökningen.SyfteVi vill undersöka hur barn och pedagoger på en förskola responderar på en förändring i en del av barnens lekmiljö.MetodUndersökningen är en aktionsforskning vilket innebär ett utvecklingsarbete av ett problem. Intervjuer med pedagoger och barn samt flera observationer har utförts för att få fler perspektiv av förändringen. Intervjuerna har gjorts med tre pedagoger och åtta barn i åldrarna fyra till fem år. Datainsamlingen har sedan analyserats.ResultatResultatet är uppdelat i tre stadier före förändringen, förändringen och efter förändringen av rummet. Innan användes rummet till röjlek enligt pedagogerna men efter förändringen ändrades leken och barnen lekte mer rollekar. Hela rummet användes mer efter förändringen eftersom rummet erbjuder mer variation. Barnen och pedagogerna uppfattade förändringen som något positiv då rummet blev mer fantasifullt.

Författare

Tina Hultman Linda Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..