Sök:

Och dessa barn med andra kvalitéer blir ständigt förlorare

Lärares perspektiv på specialpedagogik


Studien syftar till att undersöka hur lärare beskriver sitt arbete med elever som extra anpassningar eller särskilt stöd. Forskningsfrågorna är om ämneslärare och speciallärare beskriver arbetet med elever som får särskilt stöd på olika vis och hur de arbetar med inkludering. Genom kvalitativa intervjuer har jag genomfört en fallstudie. Denna fallstudie har utförts på en högstadieskola och studerat ämneslärare och speciallärare. Intervjuerna har kodats och analyserats utifrån tre teoretiska perspektiv för att få en överblick över hur lärare beskriver arbetet med eleverna. Undersökningen visar att lärarna beskriver arbetet med eleverna på olika sätt, men att det inte finns någon större skillnad mellan ämneslärare och speciallärare. Både ämneslärare och speciallärare har en blandad beskrivning på arbetet med eleverna.

Författare

Joel Håkansson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..